5 نکته برای طراحی سایت فروشگاهی پولساز 2020
با گسترش کسبوکارهای اینترنتی، کسبوکارهای سنتی نیز تمایل زیادی به طراحی سایت فروشگاهی پیدا کردهاند. از این رو بسیاری از مشاغل سنتی به دنبال طراحی سایت فروشگاهی خودشان هستند تا بتوانند محصولات خود را علاوه بر فروش به صورت آفلاین، به صورت آنلاین نیز بفروشند. خیلی از صاحبین این نوع کسبوکارها، فرایند طراحی سایت فروشگاهی خود را به شرکتهای طراحی سایت میسپارند. اما این افراد باید یکسری موارد را رعایت کنند تا بعدا دچار مشکل نشوند. در ادامه این مقاله آموزشی از سایت دایناوب همراه ما باشید تا با 5 نکته برای طراحی سایت فروشگاهی آشنا شوید.
1. دریافت درگاه پرداخت آنلاین برای طراحی سایت فروشگاهی
یکی از الزامات داشتن یک سایت فروشگاهی خوب، داشتن درگاه پرداخت آنلاین است. اگر درگاه پرداخت وجود نداشته باشد، انگار سایت فلج است! در صورت نداشتن درگاه پرداخت، مشتریان باید به صورت تلفنی یا با ارسال ایمیل سفارشات خود را ثبت کنند که بسیار برای مشتری فرایندی خستهکننده است. مشتری دوست دارد همان لحظه پول سفارش خود را از طریق درگاه آنلاین پرداخت کند. بنابراین اگر میخواهید برای طراحی سایت فروشگاهی خود از شرکتهای طراحی سایت استفاده کنید، حتما از شرکت طراحی سایت خود بخواهید تا برای سایت شما درگاه پرداخت آنلاین بگیرند یا اینکه شما را با مراحل دریافت درگاه آشنا کنند.
درگاههای پرداخت 2 نوع اند:
- درگاه پرداخت مستقیم: نوعی از درگاه پرداخت است که مشتری با زدن دکمه پرداخت در سایت شما، مستقیم وارد سایت بانک شده و میتواند با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود، هزینه سفارش را بپردازد. در این نوع درگاه، اطلاعات سایت شما در صفحه درگاه پرداخت نمایش داده خواهد شد و پول نیز بدون واسطه به حساب شما انتقال خواهد یافت. دریافت درگاه پرداخت مستقیم به مجوزهایی نیاز دارد و ممکن است دریافت آن کمی زمانبر باشد.
- درگاه پرداخت غیرمستقیم: در این نوع درگاه پرداخت، یک سایت برای پرداخت واسطه میشود. به زبان سادهتر، یک سایت برای درگاه پرداخت مستقیم برای خودش اقدام میکند و با طی کردن مراحل و ارائه مجوزهای مورد نیاز، درگاه پرداخت مستقیم خود را میگیرد و به شما اجازه میدهد از درگاه پرداخت این سایت برای سایت خود استفاده کنید. پول نیز ابتدا به حساب سایتهای واسطه واریز شده و سپس به حساب شما واریز خواهد شد. البته سایتهای واسط درصدی نیز به عنوان پورسانت برای خود برمیدارند. این نوع درگاه به مجوز خاصی نیاز ندارد و در 1 روز نیز میتوان آن را دریافت کرد.
2. قابلیت اضافه کردن ردیف محصول در صفحه اصلی
یک سایت فروشگاهی خوب باید به کاربر این اجازه را بدهد تا به راحتی به محصولات دسترسی داشته باشد. بنابراین شما به عنوان مدیر سایت باید بتوانید به راحتی در صفحه اصلی سایت ردیفهای محتلف محصول را اضافه کنید و یک دکمه برای مشاهده بقیه محصولات آن دستهبندی قرار دهید. به عنوان مثال اگر یک سایت فروش لوازم التحریر دارید، در صفحه اصلی یک ردیف محصول برای نمایش آخرین مدادها اضافه میکنید که مثلا 6 تا از آخرین مدادهای اضافه شده در سایت شما را نمایش میدهد. در کنار این ردیف محصول نیز دکمهای وجود دارد که کاربر با کلیک کردن روی آن، به صفحه آرشیو مدادهای سایت شما میرود و میتواند تمامی محصولات این دستهبندی که مداد است را مشاهد کند.
3. فیلتر محصولات در صفحه آرشیو محصولات
در سایتهای فروشگاهی صفحاتی تحت عنوان آرشیو وجود دارد. به عنوان مثال یک صفحه آرشیو محصولات یک دستهبندی خاص است که تمامی محصولاتی که در آن دستهبندی وجود دارد را لیست میکند. فرض کنید باز هم یک سایت فروش لوازم التحریر دارید و در دستهبندی “مداد”، 200 محصول یعنی 200 مداد وجود دارد؛ اکنون هنگامی که کاربر به دنبال مارک خاصی از مداد باشد، باید تمامی این 200 مداد با مارکهای محتلف را بررسی کند تا به نتیجه دلخواه خود برسد. معمولا در هر صفحه آرشیو محصولات، 10 محصول یا حتی کمتر نمایش داده میشود و بقیه محصولات در صفحات بعدی قرار میگیرند؛ یعنی در این مثال کاربر باید برای بررسی 200 مداد، 20 صفحه را که در هر صفحه 10 محصول وجود دارد، بررسی کند. قطعا کاربر به سرعت خسته خواهد شد و حوصله گشتن 200 صفحه برای پیدا کردن یک محصول خاص را ندارد و از شما خرید نخواهد کرد. به همین راحتی یک مشتری را از دست دادید!
در یک طراحی سایت فروشگاهی خوب، باید طراح سایت قسمتی تحت عنوان فیلتر محصولات را به قسمت کناری صفحه آرشیو یا هر جای دیگر این صفحه اضافه کند تا کاربر بتواند محصول مورد نظر خود را به راحتی پیدا کند. مثلا در این فیلتر باید قسمتی وجود داشته باشد که مدادها را بر اساس مارکشان نمایش دهد و کاربر با انتخاب مارکی خاص، فقط مدادهای آن مارک را مشاهده کند.
4. اضافه کردن قابلیت مدیریت پیشرفته محصولات در طراحی سایت فروشگاهی
ابتدای کار ممکن است محصولات زیادی در سایت فروشگاهی خود نداشته باشید؛ اما با گذر زمان بر تعداد محصولات سایت شما افزوده خواهد شد و ممکن است مدیریت آنها برای شما سخت شود. بدین منظور طراح سایت شما باید قابلیتهایی به سایت شما اضافه کند تا بتوانید به صورت پیشرفته و به راحتی تمامی محصولات سایت خود را مدیریت کنید.
به عنوان مثال ممکن است بخواهید برای تمامی محصولات یک دستهبندی خاص مبلغ مشخصی تخفیف بگذارید، یا اینکه با نوسان قیمت ارز بخواهید قیمت تمامی محصولات خود را تغییر دهید، یا اینکه به جای چک کردن مداوم موجودی محصولات، سایت به صورت خودکار محصولاتی که در انبار کم هستند را به شما نشان دهد، یا اینکه بخواهید قیمت ارسال کالا را با توجه به نوع پرداخت (آنلاین یا درب منزل) تغییر دهید و …
بنابراین باید تمامی امکاناتی را که باعث میشود شما به عنوان مدیر سایت بتوانید سایت و محصولات خود را به بهترین شکل مدیریت کنید، در اختیار داشته باشید. از شرکت طراحی سایت خود بخواهید امکانات مدیریت محصولات سایت را به شما معرفی کند و در صورتی که امکان خاصی میخواهید، با توافق بر مقدار هزینه، آن امکان جدید را اضافه کند.
اگر سایت شما از وردپرس و ووکامرس برای داشتن فروشگاه اینترنتی استفاده میکند، در اضافه کردن قابلیتهای جدید بسیار راحت خواهید بود و بعدا خودتان هم میتوانید با نصب افزونههای کاربردی، امکانات مختلفی را به سایت خود اضافه کنید.
5. پنل پیامکی برای طراحی سایت فروشگاهی
یکی از عوامل موفقیت هر کسبوکاری، چه آنلاین و چه آفلاین، داشتن ارتباط مستمر با مشتری است. یکی از راههای ارتباط با مشتری از طریق پیامک است. اگر سایت شما به یک پنل پیامکی متصل باشد، اتفاقات زیادی میتواند رخ دهد؛ از جمله:
- ارسال پیامک به مشتری هنگام پرداخت یا ارسال سفارش
- ارسال پیامک به مدیر سایت هنگام ثبت سفارش جدید
- ارسال پیامک به مدیر سایت هنگام اتمام موجودی یک محصول
- ارسال پیامک تخفیف به مشتری
- و …
همین که بعد از ثبت سفارش، پیامکی تحت عنوان “سفارش شما ثبت شد” برای کاربر ارسال میشود، نشاندهنده معتبر بودن سایت و کسبوکار شما بوده و در برندسازی شما نیز نقش زیادی خواهد داشت. شما حتی میتوانید با داشتن شماره تلفن کاربران و داشتن پنل پیامکی حرفهای، برای روز تولدشان مقداری تخفیف در نظر بگیرید و برای آنها پیامک بفرستید. مطمئن باشید مشتری با دیدن چنین پیامکی حس بهتری نسبت به برند و سایت شما خواهد داشت.
جمع بندی نکات طراحی سایت فروشگاهی
در این مقاله آموزشی از دایناوب، به 5 مورد از نکاتی که باعث بهبود سایت فروشگاهی شما میشود اشاره کردیم. سعی کنید تمامی این نکات را برای طراحی سایت فروشگاهی خود در نظر بگیرید تا کاربران بیشتری به شما اعتماد کنند و در نهایت فروش بیشتری داشته باشید. راحتی استفاده از سایت فروشگاهی یکی از عواملی است که باعث افزایش فروش آن میشود. با رعایت این نکات فروش خود را بیشتر کنید.
دیدگاهتان را بنویسید