افزایش فروش محصولات با روش بازاریابی 1+2
فرقی نمیکند که یک کسبوکار آنلاین دارید یا آفلاین؛ دغدغهی همگی شما افزایش فروش و فروش بیشتر محصولات است. قطعا افزایش فروش محصولات برای شما درآمد بیشتری حاصل میکند. پس قطعا شما نیز با کلمهی بازاریابی آشنا هستید. امیدوارم با این کلمه دوست هم باشید، چرا که پیشرفت کسبوکار شما به مقدار زیادی به بازاریابی و نحوه اجرای آن بستگی دارد. حال در ادامه مقاله یک روش بازاریابی خوب، به نام بازاریابی 1+2 به شما معرفی میکنیم که موجب فروش بیشتر محصولات شما خواهد شد.
فرض کنید 2 محصول دارید:
فرض کنید 2 محصول دارید که قیمت محصول اول 10 هزار تومان و قیمت محصول دوم 20 هزار تومان است. شما نیز شروع به بازاریابی این محصولات میکنید و از راههای مختلف محصولات خود را تبلیغ میکنید. به هر حال اگر به خوبی فرایند تبلیغات را انجام داده باشید، یکسری افراد، مشتری شما شده و محصولات شما را میخرند. اگر افراد بیشتری محصول دوم که قیمت بیشتری دارد را از شما بخرند، قطعا سود بیشتری خواهید داشت. اما به نظر شما چه روشی میتوان انجام داد تا افراد محصول دوم را بخرند ولی محصول اول را خریداری نکنند؟
میخواهیم افراد محصول دوم را بخرند تا بیشتر سود کنیم.
قطعا روش اشتباه این است که به افراد مستقیما بگوییم محصول اول را نخرید و بیایید محصول دوم ما را بخرید؛ در این حالت مشتری شما نه تنها محصول دوم را نمیخرد، بلکه کلا از شما خرید نمیکند. زیرا مشتری هوشمند است و متوجه میشود سود و زیان شما در چیست. البته که از سود بیشتر شما ناراحت نمیشود، اما از اینکه به مشتری هیچ ارزشی اضافه نمیکنید و مستقیما میگویید “بیا به من سود بیشتری برسان” ناراحت میشود و خریدی انجام نمیدهد.
بازاریابی 1+2 اکنون برای افزایش فروش به کار میآید.
تا اینجا 2 محصول داشتیم که قیمت محصول اول 10 هزار تومان و قیمت محصول دوم 20 هزار تومان بود. در مدل بازاریابی 1+2 باید یک محصول دیگر نیز به محصولات خود اضافه کنیم تا فروش محصول دوم بیشتر شود. اما چگونه؟ جلوتر توضیح میدهم.
در مدل بازاریابی 1+2 باید یک محصول سوم نیز وجود داشته باشد. اما این محصول باید از نظر قیمت کمی مسخره به نظر برسد و ویژگیهای خاصی داشته باشد تا باعث شود مشتری بدون درنگ محصول دوم را خریداری کند و ما نیز بیشتر سود کنیم.
ویژگیهای محصول سوم در مدل بازاریابی 1+2 برای افرایش فروش
همانطور که اشاره شد، محصول سوم باید از نظر قیمت کمی مسخره به نظر برسد. به عنوان مثال طبق محصولات فرضی ما، باید قیمتی معادل 17 هزار تومان داشته باشد. پس محصول سوم، 7 هزار تومان از محصول اول گرانتر و 3 هزار تومان از محصول دوم ارزانتر است. اما از لحاظ محتوایی و ساختاری فرق خاصی با محصول 20 هزار تومانی ندارد و کمی ساختار کمتری دارد.
برای اینکه مثال بالا را درک کنید، فرض کنید یکی از محصولات ما آب پرتقال با لیوان کوچک با قیمت 10 هزار تومان است و محصول دیگری، آب پرتقال با لیوان بزرگ با قیمت 20 هزار تومان است. حال محصول سوم، آب پرتقال با لیوان متوسط و با قیمت 17 هزار تومان است. البته لیوان متوسط کمی از لیوان بزرگ کوچکتر است اما خیلی بزرگتر از لیوان کوچک به نظر میرسد. به بیان سادهتر، محصول سوم از لحاظ قیمت و ساختار، شباهت بیشتری به محصول گرانتر دارد. اما این قضیه چطور میتواند باعث افزایش فروش شما شود؟
مدل بازاریابی 1+2 مقایسه را برای مشتری راحت میکند.
در حالت اول که 2 محصول داشتیم، مشتری باید بین یک دوراهی قرار بگیرد و مقایسه و در نهایت تصمیم برایش سخت است. در صورتی که محصول سوم وجود داشته باشد و تفاوت قیمت کمتری با محصول گرانتر داشته باشد، مشتری با خود فکر میکند، کمی بیشتر خرج میکند اما محصول بهتری خرید میکند و راضیتر است. و به این ترتیب محصول دوم که گرانتر است را خریداری میکند و شما نیز سود بیشتری میکنید.
آیا بازاریابی 1+2 صرفا باعث فروش بیشتر محصول گرانتر میشود؟
مسلما خیر؛ وقتی در این مدل بازاریابی، محصول سوم را نیز اضافه میکنید، با اینکه قیمت محصول سوم نزدیک به محصول گرانتر است، اما ممکن است برای مشتری این امر مهم نباشد و واقعا نتواند محصول گران شما را خریداری کند. با این وجود ممکن است افرادی تمایل داشته باشند هنوز محصول اول یا ارزانتر شما را بخرند. اما بیشتر افراد ترغیب میشوند محصول کاملتر که گرانتر است را بخرند. چرا که احساس میکنند ارزشش را دارد کمی بیشتر پول بدهند ولی محصول کاملتری را دریافت کنند.
آیا در بازاریابی 1+2 کسی محصول سوم را نمیخرد؟
این احتمال وجود دارد که هنوز هم کسی پیدا شود که محصول سوم شما را بخرد. مثلا یک لیوان آب پرتقال کوچک به قیمت 3 هزار تومان، یک لیوان آب پرتقال بزرگ 5 هزار تومان و یک لیوان آب پرتقال متوسط با قیمت 4500 تومان را در نظر بگیرید. شما کدام یک را انتخاب میکنید؟ مسلما افراد ترجیح میدهند 500 تومان بیشتر خرج کنند ولی لیوان بزرگتر را خریداری کنند.
اما ممکن است کسی پیدا شود واقعا نخواهد یک لیوان بزرگ یا کوچک آب پرتقال را بنوشد و ترجیح میدهد یک لیوان متوسط از این آبمیوه را تهیه کند. پس باید در انبار خود سایز لیوان متوسط نیز داشته باشید و صرفا آن را در منوی خود اضافه نکنید. اما نکته مهم اینجاست که نیازی نیست تعداد زیادی لیوان متوسط داشته باشید. مثلا اگر 1000 عدد لیوان بزرگ و به همین تعداد لیوان کوچک میخرید، 200 عدد هم لیوان متوسط بخرید. زیرا اغلب فروش شما لیوان کوچک یا بزرگ خواهد بود.
چند مثال از بازاریابی 1+2 در کسبوکارهای مختلف
حال با هم بررسی میکنیم چطور میتوانید از بازاریابی 1+2 برای کسبوکارهای مختلف استفاده کنید. چند کسبوکار را به عنوان نمونه بررسی میکنیم:
بازاریابی 1+2 در آبمیوه فروشی!
کمی بالاتر در این مورد صحبت کردیم. به عنوان مثال اگر شما دو سایز لیوان دارید، یک سایز متوسط لیوان اضافه کنید و قیمت نزدیکتری به سایز بزرگتر برای آن قرار دهید. مطمئن باشید فروش بیشتری خواهید داشت.
بازاریابی 1+2 در فروش کتاب
اگر کتاب چاپ شدهای دارید، قطعا یک نسخه دیجیتالی یا pdf نیز از کتاب خود دارید که میتوانید آن را برای فروش در سایت خود قرار دهید. اگر کتاب شما مثلا ۳۰ هزار تومان باشد، قیمت نسخه دیجیتالی آن احتمالا چیزی حدود ۱۰ هزار تومان است. حال میتوانید یک نسخه تحت عنوان نسخه چاپی خلاصه کتاب ارائه کنید و قیمت آن را ۲۵ هزار تومان تعیین کنید. اکنون مشتریان شما ترجیح میدهند نسخه چاپی کامل را تهیه کنند تا اینکه نسخه خلاصه کتاب که ممکن است فاقد بعضی نکات باشد را سفارش دهند.
بازایابی 1+2 در فروش خدمات
اگر هر خدماتی را ارائه میکنید، به راحتی میتوانید از این مدل بازاریابی اضافه کنید. فرض کنید خدمات شستشوی ماشین ارائه میکنید. به عنوان مثال اگر ۲ نوع خدمات ارائه میکنید که اولی شستشوی بیرون ماشین است و دومی شستشوی بیرون و داخل ماشین است که نوع دوم قیمت بیشتری دارد، خدمت سومی اضافه کنید که شامل شستشوی بیرون و شستشوی کفیهای ماشین است ولی قیمت نزدیک به خدمت دوم که گرانتر است دارد. در این حالت نیز مشتری ترجیح میدهد کمی پول بیشتری بدهد و هم داخل و هم خارج ماشینش تمیز شود.
بازاریابی 1+2 در کسبوکار شما!
شما نیز میتوانید به طریقی این نوع بازریابی را در کسبوکار خود پیاده کنید. میتوانید ایده خود را برای ما در پایین صفحه کامنت کنید. ما نیز کمکتان میکنیم ایده خود را بهتر کنید و از این نوع بازاریابی برای افزایش فروش خود استفاده نمایید.
نتیجهگیری
همیشه افزایش فروش برای صاحبین کسبوکار یک دغدغه دیرینه بوده است. حال مدل بازاریابی 1+2 به شما کمک میکند فروش خود را بیشتر کنید. اگر 2 محصول دارید، این نوع بازاریابی به شما کمک میکند با اضافه کردن محصول سوم، فروش خود را بیشتر کنید. در این مقاله از دایناوب به مدل بازاریابی 1+2 برای افزایش فروش به صورت کامل پرداختیم.
دیدگاهتان را بنویسید